In deze verkorte versie van het jaarverslag van het PNB vindt u de belangrijkste cijfers in één oogopslag. Verder leest u over de financiële positie van het fonds in 2019. Daarnaast komen het verantwoordingsorgaan en de niet-uitvoerende bestuurders kort aan het woord met hun oordeel over afgelopen jaar.

De belangrijkste onderwerpen die in de bestuursvergaderingen aan de orde kwamen, zijn:

Actuele ontwikkelingen in de pensioensector

Het bestuur heeft in het verslagjaar veel aandacht besteed aan de verankering van de IORP II-wetgeving binnen de organisatie van het fonds. Een andere belangrijke ontwikkeling betreft daarnaast het pensioenakkoord dat in het verslagjaar gesloten is. Het bestuur heeft de ontwikkelingen gevolgd en naar aanleiding hiervan een werkgroep ingesteld. Deze werkgroep zal de verdere ontwikkelingen van de uitwerking van het akkoord volgen en het bestuur dienaangaande adviseren teneinde tijdig op de wijzigingen voorbereid te kunnen zijn.

Besturen organisatie

In het verslagjaar is veel tijd en energie gestoken in het invullen van vacatures in het bestuur. Het bestuur is dan ook blij te kunnen melden dat aan het einde van 2019 nog slechts één zetel van de negen vacant is. Daarnaast heeft het bestuur veel aandacht besteed aan de strategie van het fonds. Verder heeft het bestuur geïnvesteerd in opleidingen en heeft een zelfevaluatie onder externe begeleiding plaatsgevonden.

Fonds- en beleidsdocumenten

In het verslagjaar is veel aandacht besteed aan de (jaarlijkse) wijziging van fonds- en beleidsdocumenten, zoals de ABTN, het bestuursreglement, de Pensioenreglementen en de statuten.

Pensioenregeling

Een belangrijk dossier binnen de pensioenregeling van PNB in 2019 betrof het arbeidsongeschiktheidspensioen voor priesters en gehonoreerd diakens. Vastgesteld is dat er behoefte was aan verduidelijking in het proces en verbetering in de afstemming tussen de diverse betrokken partijen. Om deze doelstelling te bereiken is in het verslagjaar een werkgroep ingesteld waarin personen namens PNB en namens de Bisschoppenconferentie waren vertegenwoordigd. Het project is eind 2019 naar tevredenheid van het bestuur afgerond.

Uitbesteding en kostenbeheersing

Aangezien de primaire processen van het fonds (veelal) zijn uitbesteed, is veel aandacht besteed aan de beheersing van de risico’s die hiermee samenhangen. Zo heeft het bestuur in het verslagjaar aandacht besteed aan de monitoring van de opvolging van gemaakte afspraken. Ook heeft eind van het jaar een uitgebreide site-visit bij de uitvoeringsorganisatie plaatsgevonden.

Financiële en actuariële aspecten

In het verslagjaar is de jaarlijkse haalbaarheidstoets uitgevoerd. Ook heeft het bestuur op basis van maandelijkse rapportages de beleggingsresultaten en de ontwikkelingen van de verplichtingen nauwgezet gemonitord.