Het Bestuur legt verantwoording af aan het Verantwoordingsorgaan (VO) over het beleid en de wijze waarop het is uitgevoerd. Het VO heeft de bevoegdheid een oordeel te geven over het handelen van het Bestuur aan de hand van het jaarverslag, de jaarrekening en andere informatie. Hieronder horen ook de bevindingen van het intern toezicht. Het VO kan ook oordelen over het beleid dat het Bestuur gevoerd heeft en over beleidskeuzes voor de toekomst.

Geconstateerd is dat ieder VO-lid zijn de verantwoordelijkheid moet nemen voor het goed functioneren van het VO. Er is in het verslagjaar ook gediscussieerd over een verdeling van aandachtsgebieden en de omvang van het VO is opnieuw aan de orde geweest. Uiteindelijk is geconcludeerd dat de huidige omvang en samenstelling van het VO gehandhaafd blijven.

Het VO bracht in het verslagjaar positief advies uit aan het Bestuur over:

• het jaarverslag 2017
  • een onderdeel van Wet waardeoverdracht klein pensioen
  • het Bestuursreglement
  • de actualisering van het Communicatiebeleidsplan 2016-2018
  • de premie voor 2019.

Het VO is tevreden over het feit dat in het verslagjaar een beleggingscommissie is ingesteld die onderzocht heeft welke mogelijkheden er zijn om het duurzaamheidsbeleid verder uit te werken.  Het VO is van mening dat nu de nodige informatie beschikbaar is om een volgende te stap te maken naar de vaststelling van het beleid en vraagt het Bestuur om dit voortvarend op te pakken.

Concluderend oordeelt het VO dat het Bestuur in 2018 weer een verantwoord beleid heeft gevoerd, waarin de belangen van alle betrokkenen evenwichtig zijn afgewogen. Het VO is zeer tevreden over de wijze waarop informatie met het VO wordt gedeeld en dankt het Bestuur voor de prettige samenwerking.