De niet-uitvoerende bestuurders zijn verantwoordelijk voor het intern toezicht. Zij leggen daarover verantwoording af aan het verantwoordingsorgaan en in het jaarverslag. De niet-uitvoerende bestuurders zijn lid van het bestuur en zijn dus bij alle bestuursvergaderingen aanwezig. Zij kijken terug op een dynamisch jaar. Beleidsmatig en organisatorisch zijn grote stappen gezet. Belangrijke dossiers:

• de statuten en uitvoeringsovereenkomsten
  • het beleid voor premiekorting
  • de voorbereiding op het nieuwe pensioenstelsel

Belangrijke bevindingen die ook in het uitgebreide verslag van de niet-uitvoerende bestuurders over 2021 naar voren komen zijn:

• De niet-uitvoerende bestuurders vragen aandacht voor het bijblijven van het Verantwoordingsorgaan bij ontwikkelingen van het fonds.
  • De niet-uitvoerende bestuurders vragen om het maximale te halen uit het beleid voor maatschappelijk verantwoord beleggen. Mede vanwege het TK-kerkelijke karakter van PNB.
  • Een aandachtspunt blijft de manier waarop de dienstverlening van diverse partijen wordt gemonitord. Het niet-uitvoerend bestuur vindt dat nog niet altijd voldoende concreet blijkt in hoeverre de rapportages en verslagen door de uitvoerende bestuurders als 1ste lijn binnen het risicomanagement zijn beoordeeld.

De auditcommissie ondersteunt de niet-uitvoerende bestuurders bij hun intern toezicht. De niet-uitvoerende bestuurders waarderen dit; zij beschouwen de auditcommissie als een belangrijk onderdeel van het intern toezicht van het PNB. De volledige rapportage van het intern toezicht over 2021 is beschikbaar op de website van het PNB.