In deze verkorte versie van het jaarverslag van het PNB vindt u de belangrijkste cijfers in één oogopslag. Ook leest u over de financiële positie van het fonds in 2021. Verder komen het verantwoordingsorgaan en de niet-uitvoerende bestuurders kort aan het woord met hun oordeel over afgelopen jaar.

De belangrijkste onderwerpen die in de bestuursvergaderingen aan de orde kwamen zijn:

De transitie naar het nieuwe pensioenstelsel

De Wet toekomst pensioenen was in het verslagjaar in de maak. Het PNB volgde de ontwikkelingen en stelde een werkgroep in. De werkgroep inventariseerde welke stappen er nodig zijn voor de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel. Ook bracht de werkgroep in kaart wie bij het fonds en bij de bisdommen waarvoor verantwoordelijk is in dit proces. Bij dit alles werd en wordt rekening gehouden met het feit dat het PNB een kerkelijke instelling is. Ook in 2022 blijft dit een belangrijk onderwerp.

Statuten gewijzigd, uitvoeringsovereenkomsten vernieuwd

In overleg met de bisdommen wijzigde het PNB eind 2021 de statuten. Met de zeven bisdommen werden nieuwe uitvoeringsovereenkomsten gesloten. Hiermee is de uitvoering van de pensioenregeling geborgd tot aan de overstap naar het nieuwe pensioenstelsel. Het uitvoeringsbesluit dat geldt voor het vaststellen en wijzigen van het arbeidsongeschiktheidspensioen voor priesters en diakens werd gewijzigd per 1 juli 2021.

Korting op de premie gegeven

In 2020 bleek dat de premie de komende jaren flink zou stijgen. Aan het eind van dat jaar besloot het bestuur om eenmalig korting te geven op de premie. In 2021 werd onderzocht of die korting vaker gegeven zou kunnen worden en onder welke voorwaarden. Het beleid voor premiekorting dat hieruit voortkwam is vastgesteld voor de komende jaren, tot aan de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel. Ook voor 2022 is korting op de premie gegeven.

Beleggingsbeleid herzien

Vanwege de veranderde economische omstandigheden, de ontwikkeling van het deelnemersbestand en de Wet toekomst Pensioenen werd opnieuw een ALM-studie gedaan. Deze leidde tot herijking van het beleggingsbeleid, met name voor de opbouw van de beleggingsportefeuille. Doel is de portefeuille optimaal te laten aansluiten op de ambitie en het doel van PNB.

Uitbesteding en het beheersen van risico’s

PNB heeft de primaire processen uitbesteed, zeker ook de IT. Het IT-beleid werd in 2021 herijkt. Hierbij werd rekening gehouden met het onderzoek dat De Nederlandsche Bank deed bij AZL, de pensioenuitvoeringsorganisatie die de administratie voert voor PNB en daarmee een van de belangrijke uitbestedingspartijen.

Communicatie

Het communicatiebeleid voor de jaren 2022-2024 werd besproken na evaluatie van het huidige beleid. Belangrijk doel van PNB is om het pensioenbewustzijn van deelnemers te stimuleren. Met name werd besloten zich te richten op deelnemers die bijna met pensioen gaan, omdat zij een relatief grote groep vormen binnen het deelnemersbestand van PNB. Bisdommen en parochies worden door PNB ondersteund, zodat ze deelnemers op dit vlak goed kunnen begeleiden.

De gevolgen van de coronacrisis

De coronacrisis had ook in 2021 zijn weerslag op PNB. De meeste vergaderingen waren digitaal. Het bestuur stond voortdurend in contact met de (belangrijkste) uitbestedingspartijen om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen. Net als in 2020 heeft de dienstverlening niet geleden onder de coronacrisis en kon PNB onder meer zorgen voor tijdige en correcte pensioenuitkeringen.

Waar de coronacrisis in 2020 eerst zorgde voor daling van de dekkingsgraad, is dat later veranderd. De dekkingsgraad van PNB steeg in de loop van 2021.