Het bestuur legt verantwoording af aan het verantwoordingsorgaan (VO) over het beleid en de uitvoering daarvan. Het VO mag aan de hand van het bestuursverslag, de jaarrekening en andere informatie, zoals de bevindingen van het intern toezicht, oordelen over het handelen van het bestuur. Het VO wordt ook betrokken bij beleidskeuzes voor de toekomst.

Het VO constateert dat het bestuur voldoet aan wet- en regelgeving. Ook zijn in 2021 de nodige fondsdocumenten geactualiseerd. De fondsdocumenten zijn actueel en voldoen aan de geldende eisen. Verder bracht het VO in het verslagjaar positief advies uit aan het bestuur over:

• het jaarverslag 2020;
  • de aanpassing van de uitvoeringsovereenkomsten; en
  • de premiestelling 2022 en het beleid voor korting op de premie.

Daarnaast zijn er verschillende voorstellen bij het verantwoordingsorgaan getoetst, zoals de wijziging van de pensioenreglementen en het uitvoeringsbesluit arbeidsongeschiktheidspensioen, de statutenwijziging, de aanpassing van de pensioenaanspraken en de hernieuwde richtlijnen beleggingsbeleid.