De niet-uitvoerende bestuurders zijn verantwoordelijk voor het intern toezicht. Zij leggen daarover verantwoording af aan het verantwoordingsorgaan en in het jaarverslag.

Verantwoording toezicht door niet-uitvoerende bestuurders

De niet-uitvoerende bestuurders zijn lid van het bestuur en zijn dus bij alle bestuursvergaderingen aanwezig. Zij hebben in het verslagjaar toezicht gehouden op:

• de uitvoering van het beleid
  • de algemene gang van zaken in het pensioenfonds
  • de adequate risicobeheersing
  • de evenwichtige belangenafweging

Daarnaast is sinds 2020 het sleutelfunctiehouderschap interne audit bij een niet-uitvoerend bestuurder gelegd, een en ander ter verdere versterking van het intern toezicht.

Belangrijke bevindingen die ook in het uitgebreide verslag van de niet-uitvoerende bestuurders over 2020 naar voren komen zijn:

• De niet-uitvoerende bestuurders zijn zeer content met de wijze waarop de uitvoerende bestuurders hun rol in het afgelopen jaar hebben uitgevoerd.

proportionele insteek door De Nederlandsche Bank is aanvaard.

• Het niet-uitvoerend bestuur stelt verder vast dat de wijze waarop de uitvoering en beleidsvoorbereiding door het uitvoerend bestuur wordt opgepakt het agendamanagement van de bestuursvergaderingen ten goede komt.
  • Een aandachtspunt betreft de wijze waarop de monitoring van de dienstverlening van diverse partijen plaatsvindt. Het niet-uitvoerend bestuur is van mening dat nog niet altijd voldoende concreet blijkt in hoeverre de rapportages en verslagen door de uitvoerende bestuurders als 1ste lijn binnen het risicomanagement zijn beoordeeld.
  • Over de uitvoering en voorbereiding van het beleggingsbeleid is het niet-uitvoerend bestuur positief.
  • Tot slot is het niet-uitvoerend bestuur tevreden over de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan het communicatiebeleid.

De auditcommissie ondersteunt de niet-uitvoerende bestuurders bij hun intern toezicht. De auditcommissie heeft veel energie en tijd gestoken in een uitgebreid rapport met waardevolle aanbevelingen. De niet-uitvoerende bestuurders waarderen dit; zij beschouwen de auditcommissie als een belangrijk onderdeel van het intern toezicht van het PNB. De volledige rapportage van het intern toezicht over 2020 is beschikbaar op de website van het PNB.