In deze verkorte versie van het jaarverslag van het PNB vindt u de belangrijkste cijfers in één oogopslag. Ook leest u over de financiële positie van het fonds in 2020. Verder komen het verantwoordingsorgaan en de niet-uitvoerende bestuurders kort aan het woord met hun oordeel over afgelopen jaar.

De belangrijkste onderwerpen die in de bestuursvergaderingen aan de orde kwamen zijn:

De gevolgen van de coronacrisis

De coronacrisis had ook zijn weerslag op PNB. Zo vonden de meeste vergaderingen digitaal plaats. Daarnaast stond het bestuur voortdurend in contact met de (belangrijkste) uitbestedingspartijen om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen. Uiteindelijk heeft de dienstverlening niet geleden onder de coronacrisis en kon PNB onder meer zorgen voor tijdige en correcte pensioenuitkeringen.

De coronacrisis leidde tot onrust op de financiële markten. Hierdoor daalde de dekkingsgraad van het fonds eerst. In de loop van het jaar is de rust op de financiële markten teruggekomen. De financiële markten herstelden aan het eind van 2020 en hiermee ook de financiële positie van het fonds.

Actuele ontwikkelingen in de pensioensector

Het bestuur volgde de uitwerking van het Pensioenakkoord aandachtig. Het Pensioenakkoord is in juni 2019 gesloten tussen het kabinet en de sociale partners. Het leidde uiteindelijk tot het Wetsvoorstel Toekomst Pensioen. In 2021 zal het fonds samen met de sociale partners onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor de pensioenregeling van PNB en welke vervolgstappen nodig zijn. Het bestuur stelde daartoe een werkgroep in die wordt begeleid door een externe projectmanager.

Besturen organisatie

De sleutelfuncties die voortkomen uit de IORP II-wetgeving zijn verder ingericht. Na instemming van De Nederlandsche Bank zijn de heren L.J.M. Roodbol en P.J. Vergroesen benoemd tot sleutelfunctiehouder risicobeheer respectievelijk sleutelfunctiehouder interne audit. Door de benoeming van de heer Vergroesen is ook de vorm en inrichting van het intern toezicht gewijzigd. Het verantwoordingsorgaan adviseerde positief over deze wijziging. Hierbij is aan de auditcommissie binnen het intern toezicht een aanvullende taak toebedeeld.

ALM-studie

PNB heeft besloten een ALM-studie uit te voeren, omdat de economische omstandigheden veranderd zijn. Ook de ontwikkeling van het deelnemersbestand en de uitwerking van het Pensioenakkoord zijn aanleiding voor deze studie. Doel is het strategisch beleggingsbeleid te herijken, zodat het aansluit op de doelstellingen en de risicohouding van PNB. Ook helpt deze studie als oriëntatie op een nieuwe pensioenregeling en dat is weer nodig vanwege de ontwikkelingen in de pensioensector. Het bestuur heeft de uitgangspunten voor deze ALM-studie in oktober 2020 vastgesteld. In 2021 worden de resultaten besproken en wordt het beleid waar nodig aangepast. Het verantwoordingsorgaan is betrokken bij de vorderingen van de ALM-studie.

Fonds- en beleidsdocumenten

In het verslagjaar was er veel aandacht voor de (jaarlijkse) wijziging van fonds- en beleidsdocumenten. Daarnaast heeft het bestuur de klachten- en geschillenregeling aangepast. Verder heeft de commissie pensioen & governance gekeken naar de actualiteit en onderlinge samenhang van de fonds- en beleidsdocumenten. Hieruit zijn vraagstukken voortgekomen rond de statuten, rond de uitvoeringsovereenkomst en rond het uitvoeringsbesluit vaststelling en wijziging arbeidsongeschiktheidspensioen voor priesters en diakens. Deze vraagstukken worden in 2021 met de opdrachtgever besproken en vervolgens worden de documenten eventueel gewijzigd.

Pensioenregeling

Belangrijk aandachtspunt binnen de pensioenregeling van PNB in 2020 was het premieniveau. Uit actuariële prognoses bleek dat de premie op basis van de huidige pensioenregeling behoorlijk zou stijgen. Het bestuur besloot na overleg met het verantwoordingsorgaan eind 2020 om voor 2021 eenmalig een korting op de premie te geven. Hoe betaalbaar de huidige pensioenregeling in de toekomst zal zijn, zal een belangrijk aandachtspunt zijn voor het overleg met de sociale partners in 2021.

Uitbesteding en risicobeheer

Omdat de primaire processen van het fonds (veelal) zijn uitbesteed, was er veel aandacht voor het beheersen van de risico’s die hiermee samenhangen. Het proces waarmee PNB voortdurend monitort hoe het ervoor staat met die risico’s, is onderzocht op verbeterpunten. Vanuit de huidige missie, visie en strategie zijn alle risico’s die PNB loopt in kaart gebracht. Op basis van de risicohouding van het fonds zijn de belangrijkste risico’s voor PNB geanalyseerd en gewaardeerd. Mede op basis van de resultaten van de ALM-studie zal het integraal risicomanagement op financieel terrein verder vormgegeven worden.

Daarnaast heeft het fonds de markt voor de fiduciaire dienstverlening verkend. Uitkomst was dat het bestuur besloten heeft om met NN IP te blijven werken, maar dan wel tegen betere voorwaarden en met gelijkblijvende kwaliteit van dienstverlening.

Financiële en actuariële aspecten

De jaarlijkse haalbaarheidstoets is uitgevoerd. Ook heeft het bestuur op basis van maandelijkse rapportages de beleggingsresultaten en de ontwikkelingen van de verplichtingen nauwgezet gemonitord. De gevolgen van de lage rentestand waren uiteraard belangrijk. Daarnaast zijn per september 2020 de nieuwe prognosetafels door het Actuarieel Genootschap gepubliceerd. Het fonds heeft de prognosetafel AG2020 in de technische voorzieningen verwerkt en een backtest uitgevoerd om te onderzoeken of deze prognosetafel aanleiding was om de fondsspecifieke overlevingscorrectiefactoren aan te passen. De fondsspecifieke ervaringssterfte hoefde niet aangepast te worden. Eind 2020 zijn, voordat de premie voor 2021 is vastgesteld, ook besluiten genomen over de reguliere en over de inhaaltoeslagverlening. Het fonds heeft de volledige toeslagen kunnen verlenen, in lijn met haar ambitie. Daarnaast zijn alle indexatieachterstanden volledig gerepareerd.

De richtlijnen 2021 voor het vermogensbeheer zijn vastgesteld. Ook heeft het bestuur halverwege 2020 een Maatschappelijk Verantwoord Beleggen (MVB) beleid vastgesteld.

Het verslagjaar 2020 was een jaar waarin veel onderwerpen aan de orde gekomen zijn aan de bestuurstafel en waarin het bestuur zich heeft ingespannen om de organisatie van PNB verder te versterken. Het bestuur voorziet ook voor volgende jaren een uitdagend programma.