Het bestuur van ons fonds legt verantwoording af over het gevoerde beleid en de manier waarop dit is uitgevoerd. Het verantwoordingsorgaan constateert dat het bestuur voldoet aan de geldende wet- en regelgeving. In 2016 heeft het verantwoordingsorgaan een interne commissie opgesteld die actiepunten heeft opgepakt naar aanleiding van de studiedag in 2015. Deze actiepunten leidden tot de ‘Alert, Betrokken, Collegiaal-notitie’, waaraan het bestuur zijn medewerking verleent.

Het verantwoordingsorgaan bracht positief advies uit over:

• de vergoedingsregeling
  • de uitvoeringsovereenkomst
  • de regeling werkzaamheden verantwoordingsorgaan inclusief verkiezingsreglement
  • het communicatiebeleidsplan 2016-2018
  • de premie 2017

Het verantwoordingsorgaan heeft zijn zorgen uitgesproken over de premie. Het wordt voor parochies en pastoraal werkenden steeds moeilijker om de stijgende premie op te brengen. Het bestuur heeft binnen het kader van de Pensioenwet geen mogelijkheden om de premie (verder) te verlagen. Het bestuur heeft dit onderwerp voor verder overleg neergelegd bij het Economencollege van de R.K. Kerkprovincie. Deze instantie moet nagaan of er andere mogelijkheden zijn om de premiedruk te verlagen.

Het verantwoordingsorgaan vindt verder dat het bestuur in 2016 de belangen van alle belanghebbenden evenwichtig heeft afgewogen in zijn besluitvorming.

Meer informatie over het verantwoordingsorgaan vindt u hier.