De beleidsdekkingsgraad was per 31 december 2016 hoger dan het vereist eigen vermogen van 114,0%. Dat betekent dat ons pensioenfonds geen tekort heeft. De actuele stand van de beleidsdekkingsgraad vindt u hier.

Toeslagbeleid

Per 1 januari 2016 heeft ons pensioenfonds besloten om de ingegane pensioenen en de pensioenaanspraken van slapers te verhogen met 0,2%. De pensioenaanspraken van priesters, (gehuwd) diakens en pastoraal werkers werden verhoogd met 0,9% en de aanspraken van het huishoudelijk personeel met 0,15%.

We verwachten dat we de komende jaren de ingegane pensioenen en de pensioenaanspraken eveneens kunnen verhogen, als de financiële positie van ons fonds minimaal op hetzelfde niveau blijft als nu. Het verlagen van ingegane pensioenen en pensioenaanspraken is naar onze verwachting de komende jaren niet aan de orde.

Premiebeleid

De wet schrijft voor dat de premie die ons pensioenfonds ontvangt, de kosten die we maken volledig moet dekken. We hebben de kostendekkende premie voor 2016 berekend op € 9,1 miljoen. Ons pensioenfonds kon gebruik maken van de mogelijkheid die de Pensioenwet biedt om onder bepaalde voorwaarden de premie te dempen. De gedempte kostendekkende premie voor 2016 konden we vaststellen op € 6,7 miljoen. Daarmee heeft het fonds zelf het verschil tussen de kostendekkende premie en de gedempte kostendekkende premie voor zijn rekening genomen.